Tripje naar Helgoland

In de tweede week van mijn meivakantie ben ik met een collega, die foto's maakt, naar Helgoland afgereisd om daar de Jan-van-Genten en Zeehonden te fotograferen. Vijf jaar geleden was ik daar ook geweest, maar toen met een fotoreis.

De wekker liep op woensdagochtend om 2.30 uur af. Ik heb me gedoucht en in de tussentijd liep de koffie door. Na het douchen en de koffie in de thermoskan gedaan te hebben ben ik vertrokken. Ik had om 3.00 uur bij mijn collega's afgesproken. Die stond mooi op tijd klaar toen ik daar aan kwam. Nadat we ook zijn spullen in de kofferbak hebben gedaan zijn we vertrokken. Volgens Tom-tom zou de reis 5.45 uur gaan duren. Onderweg hebben we nog een keer gestopt om te tanken. Dat was niet alleen benzine voor de auto, maar ook koffie voor ons zelf. De tankstations in Duitsland stonden niet langs de snelweg. Daardoor hebben we het eerste tankstation gemist. Je moet namelijk van de snelweg af om bij een tankstation te komen. Je moet het maar weten.

We kwamen ruim op tijd aan in Cuxhaven waar onze boot vertrok naar Helgoland. We hebben dus eerst nog maar eens koffie gedronken. Daarna de boot op. Echter ik had via internet een ticket geboekt en het echte kaartje moet je wel even afhalen aan de balie. Daar was het inmiddels al wel druk geworden. Dus dan maar even in rij staan. Nadat we aan boord van het schip waren kon de boottocht naar Helgoland plaats vinden. Dit duurde ongeveer 2,5 uur. We hebben voornamelijk op het bovendek gezeten en gelegen. Af en toe deden we onze ogen even dicht. Als we ze dan weer open deden waren we weer een stukje verder.

Aangekomen op Helgoland zijn we ingechekcked in het hotel. Dat verliep allemaal prima. We werden verwacht en konden gelijk onze kamer op. het was inmiddels half drie en zijn toen eerst de klif met de Jan-van-Genten gaan verkennen. Na een wandeling en enkele foto's (het licht was nog erg hard) zijn we weer terug naar het dorpje gegaan om te eten. Na het eten zijn we bij zonsondergang nog een keer naar boven geweest. Helaas was er een grote dikke wolkenband aan de horizon waardoor we geen super licht hadden. Na een biertje gedronken te hebben zijn we naar bed gegaan en we hebben de wekker op 6.00 uur gezet.

De volgende dag was het dus al vroeg dag, maar het was al erg licht. Toen we boven bij de vogels aankwamen waren er al meer fotografen. Die ochtend hadden we mooi licht, maar het was toch nog wel koud. Terug in het hotel hebben we ons opgefrist en daarna ontbeten. Rond een uur of tien zijn we op het bootje naar Düne (5 euro voor een retour) gestapt. Daar aangekomen zijn we eerst naar het noordstrand gegaan om de zeehonden te spotten en te fotograferen. Dat je deze dieren zo dicht kunt benaderen blijft op deze plek bijzonder. De richtlijn voor de afstand tot de dieren is 30 meter. Maar als je aan de waterkant op die afstand blijft komen er vanzelf een paar jonkies naar je toe gezwommen omdat ze zo nieuwschierig zijn. Dat maakt het nog meer bijzonder. En je komt met mooie plaatjes thuis. Tussen de middag hebben we gegeten bij het vliegveld op Düne. Hier is het, in tegenstelling tot strandtent, minder druk. 's Middags hebben we ons nog meer de zeehonden bezig gehouden en ook met eidereenden en grote sternen. In de namiddag zijn we weer terug naar Helgoland gevaren. Na het eten zijn we dan weer naar de klif met Jan-van-Genten gegaan. Dit keer hadden we veel geluk, want het was een schitterende zonsondergang. Dat betekende dan ook dat weer dat het mooi licht was om de vogels al vliegend te fotograferen. Na het afzakkertje in het café hebben we de wekker iets vroeger (5.00 uur) gezet dan vanochtend.

De volgend dag waren we (bijna) al eerste boven en hebben we de zon zien opkomen. Voor de rest van de dag was het programma vergelijkbaar met de dag ervoor. Echter dit keer had je meer tijd om de echt mooie platen te schieten. Dit gebeurde dan bij de Jan-van-Genten en de Zeehonden. De laatste dag hebben we uitgeslapen, want dan volgde een lange dag naar huis. Ik ben in de ochtend nog een keer naar Düne geweest. Rond 14.00 uur was terug en hebben we nog wat gedronken. Om 16.15 uur vertrok de boot weer terug naar Cuxhaven. En uiteindelijk waren we om 12 uur 's nachts weer terug op Walcherse bodem.